Mindfulness - compassie coaching 

Verzorgt Door Christina Smit   van Bloom-in

Mindfulness de kracht van het NU

 

Het draait om bewustzijn, zowel van wat je doet als van je gedachten. Wat er gebeurd in je lijf,

of dat wat er om je heen gebeurt. Wat voel je? Wat denk je? Je wordt je ervan bewust dat de stem in je hoofd constant babbelt, maar dat je er niet altijd naar hoeft te luisteren. Ook met afstand kijken naar je gedachtes, waarom dacht je dat? En heeft die stem wel gelijk? Gedachten zijn de beelden, herinneringen, overtuigingen, oordelen en overdenkingen die door je geest zweven en vaak je gevoelens veroorzaken. 70% van je gedachtes is negatief. Kun je nagaan wat het gevolg hiervan is. Mensen voelen zich vaak gevangen door zijn eigen gedachtes. Je moet weer contact maken met je innerlijke krachtbron. De basis van je bestaan. Contact maken met jezelf, met wat je binnenin voelt. Leer jezelf (weer) kennen.

Je zintuigen zijn hier heel belangrijk bij: kijken, horen, ruiken, proeven. Einstein zei het al zo mooi: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt ons overal.

Je neemt het waar met een milde, niet oordelende houding.

Een open waarneming is vaak erg lastig, jonge kinderen staan op jonge leeftijd nog heel 'open' in het leven en gebruiken hun zintuigen ten volle. Naarmate we ouder worden begint het ego steeds meer een rol te spelen en raken we steeds verder verwijderd van onszelf. Dit heeft met name te maken met de identificatie van het ego. Dat schept een ondoorzichtig scherm van concepten, etiketten, beelden, oordelen. Je opvoeding, de maatschappij, de automatische piloot, en de (eigen) waarden en normen zijn daar ook onderdeel van.

Door je gevoelens en gedachtes onder ogen te zien en er niet voor weg te lopen, word je een rijker mens in de zin dat je steeds dichter bij je zelf komt, jezelf begrijpt maar ook anderen. Als je jezelf begrijpt, dan kan er ook acceptatie plaatsvinden. Jezelf accepteren daar ligt een grote rol. Je bent niet beter of minder dan een ander. Liefdevol naar jezelf kijken is nodig om in je kracht te komen te staan.

Compassie. Vertrouwen in jezelf, vriendelijk en mild zijn naar jezelf en anderen, geduld hebben. Maar compassievol zijn betekent ook jezelf omarmen met al zijn facetten, dus ook de kanten die je minder aan jezelf vind. En daar zit vaak de uitdaging; die kanten zetten we vaak in de schaduw, we willen de pijn niet voelen. Je lijf wil je vaak onbalans laten zien; maar om het te kunnen/willen zien moeten we met aandacht terug naar jezelf. Wie is dat mooie mens achter zijn/haar uiterlijk. Om jezelf staande te houden in deze tijd is het prettig om in je kracht te kunnen staan, te kunnen ontspannen en 'los' te laten. 

Waar weer ruimte ontstaat, is er plek voor innerlijke groei.

Je gaat bij mindfulness je aandachtspier trainen, je wilt die piekerfabriek tot rust brengen. 

Je gaat hiermee aan de slag door middel van adem gebruik (oefeningen), je zintuigen (bewust) gebruiken, meditatie/visualisatie, yoga, (weer) leren luisteren naar je lijf. Naast de theorie en oefeningen word ook elke week een creatieve opdracht gegeven. Beelden, vormen, kleuren kunnen zoveel nieuwe inzichten geven. Het brengt je hersenen tot rust. In het hier en nu zijn en ontdekken waar je blij van word. Trainen kost tijd, het mooie is dat je elke dag opnieuw kunt beginnen. Geef jezelf die tijd en ruimte en begin met kleine bewuste stapjes om te oefenen. 

Geïnteresseerd geraakt vul dan onderstaand contactformulier in. voor meer informatie